De Ironie
Ik ben in 2013 begonnen met straatfotografie en ik fotografeer het liefst in Amsterdam. Ik volgde in 1988 een kunstopleiding in de Kinkerbuurt en na mijn opleiding werkte ik op het Rembrandtplein en altijd lopend op straat. Ik ben geboren in de jaren zeventig en groeide op als tiener met de heroïne epidemie die vanuit het Nederlandse gedoogbeleid in de jaren zeventig door de toenmalige burgemeester van Amsterdam was gedoogd.
Al op jonge leeftijd was ik bekend met de straat en wist ik wat er in de wereld te koop was maar minder bewust. De toenmalige Wallen, de Dam en de Nieuwendijk waar ik vaak met schoolvrienden rondhing, de opkomende house muziek in 1986 en het Amsterdamse nachtleven in clubs als de Roxy en de populaire (club) IT.
Als ik mij in de huidige straten van Amsterdam begeef is het centrum één grijze massa van zwervende winkelende toeristen en het fundament van de stad lijkt verdwenen. Als straatfotograaf hou ik van het sociale aspect, het ongedwongen interactieve deel met de mensen, maar ook de creativiteit die de stad te bieden heeft op het gebied van kunst.
Als ik uitstap op het Centraal Station staat het vol met beveiliging en zonder kaartje kom je het station niet meer op en af. Ik ervaar het als een betutteling die mij gevangen houdt. Het Damplein en de omliggende winkelstraten zijn volledig ingericht op het toeristen publiek, de torenhoge prijzen voor winkeliers en waar je voor een snikkers en een pakje vloeipapier de hoofdprijs betaald als de kassa rinkelt.
Het is een in zichzelf gekeerde massa zeker op de Damstraat richting de peperdure Bijenkorf. Een zwerver slapend op het Damplein en waar buitenlandse straatartiesten in de stad vertoeven en wat geld verdienen.
De demonstranten op de Dam, de Anonymous for the Voiceless voor dierenrechten. Het Chinese Falun Gong, een spirituele zelfdiscipline die strijdt tegen illegale orgaanhandel. De pro-Palestina-activisten en het conflict tegen de Israëlische nederzetting, de bakermat van mandaat en religies.
De wereld lijkt onwetend waar de gemiddelde toerist verbaasd kijkt en geen weet heeft wat er in de wereld plaatst vindt. De mens wordt opgeslokt door te snelle technologie en waar het mobiele telefoontje de mens in zijn macht heeft.
Op een festival in het Vondelpark zijn de mensen wat argwanend als een man mij boos aanspreekt tijdens het maken van wat foto’s. Rustig reageren, maar ik begrijp zijn bezorgdheid. Hij wil niet dat zijn vierjarige dochter op een straatfoto op het internet beland. Dan komt het hekelde punt het onnodige geruzie op straat, meestal van de mensen die niet op de foto staan.
Men heeft geen privacy meer en Big Brother is watching you! Liever zwijgend over Facebook en Twitter. De Nederlander gaat niet in protest, maar laat het mooie weer zich wel bevallen en bemoeit zich niet met de huidige politiek en bureaucratie en waar het maken van een selfie hoog in het vaandel staat.
Het onderscheidingsvermogen neemt aanzienlijk af. De mens die doorslaat als het gaat over het portretrecht van zijn hond en met geweren en pistolen de straatfotograaf het zwijgen oplegt in een rechtszaak, ik denk aan George Orwell zijn Animal Farm.
©️2019 Xandra van Rossem
Wat leest dit heerlijk weg, in gedachten loop ik je route.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel!!
Verwijderen